1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209,

Jak pomaga witamina C?

Jak pomaga witamina C?

Jak pomaga witamina C? Witamina C występuje w wielu produktach, jednak jej niedobór może być bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Dlatego często kupujemy suplementy diety, które zawierają ten składnik.

W jakich pokarmach możemy znaleźć witaminę C?

Pokarmy, które jemy na co dzień, są zwykle bardzo bogate w witaminę C. Znajdziemy ją głównie w produktach roślinnych, czyli owocach i warzywach, ale nie tylko. Gdzie jest ich najwięcej? Acerola to absolutna królowa tej dziedziny. Acerola zawiera prawie cztery razy więcej witaminy C niż druga co do wielkości witamina, dzika róża. Papryka (słodka i ostra), pietruszka, koperek, porzeczki, brukselka, jarmuż, szpinak, truskawki, poziomki i owoce cytrusowe również zawierają duże ilości witaminy C.

Produkty mięsne zawierają znacznie mniej witaminy C – nie dorównuje ona stężeniom występującym w roślinach. Co więcej, zwykle znajdujemy go w naszych jelitach. Niewielkie ilości witaminy C znajdują się w wątrobie wołowej lub wieprzowej oraz w niektórych rybach, takich jak dorsz.

Jakie są formy witaminy C?

Należy jednak pamiętać, że witamina C zawarta w pożywieniu jest jedną z substancji najłatwiej niszczących. Można go wyeliminować nie tylko przez obróbkę cieplną, ale nawet przez światło lub bezpośredni kontakt z powietrzem! Jednak owoce i warzywa są często gotowane, mrożone lub suszone na słońcu przed spożyciem. Jeśli chodzi o mięso i ryby, prawie nie jemy ich na surowo. Dlatego często decydujemy się na uzupełnienie naszej diety w witaminę C za pomocą preparatów dostępnych w aptekach.

Jaką postać witaminy C znajdziemy w aptece? Po pierwsze, są to tabletki łatwe do połknięcia. Jednak najczęściej wybieramy też inne formy – może to być puder lub krople. Jeśli chodzi o witaminy dla dzieci, dostępne są również cukierki, syropy i lizaki.

Jak pomaga witamina C?

Witamina C jest bardzo ważną substancją – jest wręcz niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie tylko jest doskonałym przeciwutleniaczem, ale zapobiega rozwojowi raka, chorobom serca i zaburzeniom krążenia w organizmie. Witamina C jest także tzw. aktywatorem enzymów. Oznacza to, że bez tej witaminy wiele ważnych enzymów, których nasze narządy wewnętrzne potrzebują do prawidłowego funkcjonowania, nie może funkcjonować.

Jak pomaga witamina C?
Jak pomaga witamina C?

To nie wszystko – witamina C jest również niezbędna do prawidłowego wchłaniania niektórych składników odżywczych. Tak jest na przykład z żelazem. Mogą również prowadzić do niedoboru żelaza, jeśli w organizmie brakuje witaminy C, co może prowadzić do anemii. Podobnie jeśli chcemy uzupełnić niedobór żelaza, musimy pamiętać o jednoczesnej suplementacji witaminy C.

Witamina C ma również duży wpływ na tzw. tkankę łączną. Te tkanki zarówno łączą różne części naszego ciała, jak i po prostu chronią je przed przemieszczeniem i uszkodzeniem. Za ich kondycję w dużej mierze odpowiada witamina C. Tak więc odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób witamina C pomaga, są przede wszystkim wszystkie skutki niedoboru witaminy C.

Nasze kości i zęby również korzystają z odpowiedniej suplementacji witaminy C. Wzmacnia nasze zęby i dziąsła, które je wkładają. Tym samym pomaga zapobiegać wielu niebezpiecznym chorobom dziąseł i zębów oraz znacznie ogranicza powstawanie próchnicy.

Witamina C jest również bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego naszego organizmu. To on odpowiada za naszą obronę przed różnymi infekcjami – bakteriami, wirusami, grzybami, a nawet pasożytami. Odpowiedni poziom witaminy C zapewnia sprawne funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlatego wszystkie choroby zakaźne, z którymi spotykamy się na co dzień, są dla nas mniejszym zagrożeniem.

Witamina C odgrywa podobną rolę, jeśli rana w jakiś sposób wyląduje na naszej skórze lub ciele. Organizm natychmiast po otrzymaniu informacji, że powstała rana, zaczyna odbudowywać tkankę w tym miejscu. Składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest krzepnięcie krwi, które zatrzymuje przepływ krwi i zapobiega jej krwawieniu z ran – co może nawet nas zabić. Uszkodzone komórki są następnie usuwane i ostatecznie zastępowane przez nowe, zdrowe komórki. Witamina C jest niezbędna dla każdego z tych etapów.

Na co pomaga witamina C?

Jak widać ma wiele zadań w naszym organizmie. Co najważniejsze, wspiera funkcjonowanie wszystkich naszych czynności życiowych poprzez aktywację enzymów niezbędnych do naszego przetrwania. Chroni nas przed nowotworami i spowalnia proces starzenia się organizmu. Wspomaga wchłanianie innych składników odżywczych, takich jak żelazo, zapobiega dalszym niedoborom oraz odpowiada za prawidłowy skład tkanki łącznej organizmu.
Co więcej, witamina C wspomaga nasze działania mające na celu ochronę zdrowia jamy ustnej – zapewnia prawidłowy stan zębów oraz zapobiega rozwojowi próchnicy. Witamina C może również poprawić odporność człowieka i przyspieszyć gojenie się ran.