Tablica interaktywna — nieoceniona pomoc dydaktyczna

Szkoły coraz częściej inwestują w rozwój swoich uczniów i w szkołach pojawiają się interaktywne pomoce dydaktyczne, takie jak: tablety, magiczne dywany czy tablice interaktywne. Te ostatnie znacznie ułatwiają pracę nauczycieli, zachęcają dzieci do aktywnego uczestniczenia w lekcji i wspierają rozwój.

Jak działa tablica interaktywna?

tablice interaktywne

Tablice interaktywne to urządzenia, przypominające zwykłe, białe tablice suchościeralne, jednak są dużo bardziej zaawansowane technologicznie. Umożliwiają bowiem współdziałanie z podłączonym komputerem oraz rzutnikiem multimedialnym. Tablice interaktywne można porównać do wielkiego monitora dotykowego takiego jak w tablecie. W zależności od technologii, w której tablice interaktywne zostały wykonane, można używać specjalnego pióra, dowolnego przedmiotu lub dłoni do obsługi wyświetlanej prezentacji. Użytkownik korzystający z tablicy interaktywnej może za jej pomocą obsługiwać dowolny program, zatem przy pomocy tablicy multimedialnej można wyświetlać filmy, pracować na prezentacjach multimedialnych czy zachęcać dzieci do udziału w lekcji przy pomocy gier i quizów edukacyjnych. Tablice interaktywne zazwyczaj posiadają własne oprogramowaniem, które umożliwia przygotowanie zasobów do wykorzystania podczas wykładu, lekcji czy prezentacji.

Działanie tablicy interaktywnej polega na przekazywaniu do komputera przez moduł elektroniczny danych na temat położenia względem osi X i Y tablicy specjalnego pisaka. Dane te są następnie obrazowane w postaci położenia kursora myszy na tablicy. W zależności od miejsca, w którym znajduje się wskaźnik, trybu pracy tablicy (wybieranego programowo) oraz zdarzenia wywołanego wskaźnikiem następuje określone działanie, które dzięki projektorowi multimedialnemu, wizualizowany jest na tablicy.

Jak tablice interaktywne wspierają rozwój dzieci?

Tablice interaktywne pozytywnie wpływają na rozwój dzieci i ułatwiają i wspierają pracę nauczycieli, do najważniejszych pozytywnych zalet tablicy interaktywnej należą:

  1. skuteczna, interaktywna i wzbogacona prezentacja — uczniowie są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek,
  2. intuicyjna i łatwa obsługa komputera za pomocą ekranu dotykowego,
  3. do obsługi wystarczy palec — do pracy z tablicą interaktywną wykorzystującą technologię optyczną, pozycjonowania w podczerwieni lub pojemnościową wystarczy palec, lub zwykły wskaźnik/pisak,
  4. mobilność — wykorzystując mobilny stojak do tablicy interaktywnej, istnienie możliwość współdzielenia jej pomiędzy salami lekcyjnymi, co pozwala na oszczędności w budżecie szkoły, a przede wszystkim uniezależnia nauczycieli od dostępności pracowni komputerowej,
  5. bezpieczeństwo i wygoda użytkowania — projektory krótkoogniskowe dedykowane do współpracy z tablicami interaktywnymi oraz akcesoria, np. stojaki do tablic, uchwyty do projektorów pozwalają uniknąć cienia na wyświetlanym obrazie oraz zadbać o bezpieczeństwo wzroku uczniów, który może zostać uszkodzony przez silne światło wydobywające się z tradycyjnego projektora,
  6. lepsze wykorzystanie programów multimedialnych, filmów, materiałów dydaktycznych i internetu poprzez możliwość robienia notatek na stopklatkach i zapisywania ich w formie elektronicznej,
  7. możliwość obserwacji na dużym ekranie, analizy i natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk mikroskopowych przez wszystkich uczestników zajęć w tym samym czasie,
  8. możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników na podstawie widocznych na tablicy wykresów, tabel, zestawień, do których na bieżąco można wprowadzać dane,
  9. stały dostęp do informacji — wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu tablicy interaktywnej mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach, np. zajęciach wyrównawczych, lekcjach powtórzeniowych lub w innych klasach w następnych latach. Dodatkowo można je umieścić na serwerze szkolnym lub rozesłać uczniom pocztą e-mail.

Dofinansowanie z programu Aktywna Tablica

W latach 2017 – 2019 rząd wdrożył program, który ma wesprzeć ponad 15 tysięcy szkół w zakupie tablic interaktywnych dla swoich uczniów. Aby wziąć udział w programie, szkoła musi spełnić kilka podstawowych warunków: musi ona mieć dostęp do internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s, zapewnić przenośny komputer dla nauczyciela lub inne urządzenie mobilne mające funkcje komputera wraz z oprogramowaniem biurowym, antywirusowym, zabezpieczającym przed dostępem do treści niepożądanych, wyznaczyć jedna sala lekcyjna z dostępem do internetu na jedną tablicę/monitor, posiadać co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Gdy szkoła spełnia wszystkie wymagania, składa wniosek do organu prowadzącego (gminy) do dnia 15 kwietnia br. Następnie gminy mają czas do 30 kwietnia na rozpatrzenie wniosków i w przypadku pozytywnej decyzji o zakwalifikowaniu do programu składają wnioski do Urzędów Wojewódzkich, za pomocą których rozprowadzane są dofinansowania dla szkół. Urzędy Wojewódzkie do 15 maja rozpatrują poszczególne wnioski i przydzielają dofinansowanie, które do szkół trafia do 30 czerwca.