Ile lat mogą mieć opony?

Ile lat mogą mieć opony?

Określenie żywotności naszych opon może stanowić wyzwanie, ponieważ jest to całkowicie zależne od warunków, na jakie opony są narażone w trakcie ich użytkowania. Do takich czynników należą zmiany temperatury, poziom nasłonecznienia, warunki przechowywania, użytkowanie i konserwacja. Wszystkie te czynniki przyczyniają się do szybkości eksploatacji się opon. A co z wiekiem opon? Mogą wyglądać, jakby miały jeszcze wiele lat życia, a mimo to zawieść Cię w krytycznym momencie, kiedy jest zimno, deszczowo lub zbyt gorąco. Dzieje się tak, ponieważ mieszanki gumowe we wszystkich oponach zużywają się i tracą swoją skuteczność, zanim wielu z nas zużyje opony. Powierzchnia użytkowa opony wysycha, a jeśli chodzi o atrybuty, których oczekujesz od opon to nie da się ich bezpiecznie przywrócić. Większość producentów opon stara się nie sprzedawać opon, które mają więcej niż pięć lat. Niewielu z nas kupuje opony bezpośrednio od producenta, a pozbawiony skrupułów dystrybutor może sprzedać Ci swoje nowe-stare zapasy. Kod daty jest wybity na oponie w pobliżu znaczka „DOT”. Jest to czterocyfrowy kod, który wskazuje tydzień i rok produkcji.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Jeśli na oponach znajduje się tylko trzycyfrowy numer, oznacza to, że zostały one wyprodukowane przed 2000 rokiem i należy je jak najszybciej wymienić. Nie ma jednoznacznej granicy wieku opon, kiedy należy je wymienić, ale gdy opony osiągną wiek 7-10 lat, należy uważnie obserwować ich stan i rozważyć wymianę. Starzenie się opon jest powszechnie rozpoznawane po małych pęknięciach, zwanych spękaniami, które pojawiają się na boku opony. Dzieje się tak, gdy promienie UV utleniają gumę, powodując jej wysychanie. Chociaż opony zawierają substancje chemiczne zapobiegające utlenianiu, które znacznie spowalniają tempo starzenia się opony, ta podobna do wosku substancja jest uwalniana tylko wtedy, gdy opona jest w ruchu. Dlatego też, jeżeli opona nie jest często używana lub jest nieefektywnie przechowywana, będzie się starzeć szybciej – co spowoduje, że po powrocie do użytku nie będzie nadawać się do jazdy. Starsze samochody z niskim przebiegiem są najbardziej narażone na przedwczesne starzenie się, ponieważ kierowcy zakładają, że opony są w dobrym stanie, jeśli mają duży bieżnik. Przedwczesne starzenie się opon może wpływać na bezpieczeństwo i zwiększać ryzyko awarii opon. Należy pamiętać o sprawdzeniu dodatkowych opon, takich jak koła zapasowe lub opony zamontowane w przyczepach kempingowych i naczepach, ponieważ te opony są zazwyczaj mniej używane i bardziej podatne na starzenie się.

Oznaki zużytej opony

Opony zazwyczaj zużywają się zanim pojawią się na nich oznaki starzenia. Opony ulegają naturalnej degradacji pod wpływem promieniowania UV i deszczu. Uszkodzenia związane ze starzeniem się opon są bardziej powszechne w przypadku pojazdów takich jak przyczepy kempingowe, które są używane sporadycznie. Nie ma w tej kwestii sztywnych reguł, niektórzy producenci zalecają wymianę opon po 6 latach, niezależnie od bieżnika. Inni twierdzą, że opona może mieć 10-letnią żywotność, ale będzie wymagała kontroli po 5 latach. Ciepło, przechowywanie i codzienne użytkowanie mogą mieć wpływ na starzenie się opon. Na przykład, opona zapasowa przechowywana w samochodzie może być narażona na wysokie temperatury i zabrudzenia w taki sposób, w jaki nie jest narażona opona przechowywana w garażu.

Aby stwierdzić, czy opony uległy uszkodzeniu z powodu starzenia się:

– sprawdź, czy na ścianach bocznych nie ma śladów pęknięć i rys, zwłaszcza jeśli opony mają 4-5 lat, a samochód jest zwykle trzymany na zewnątrz

– sprawdź, czy bieżnik nie jest zdeformowany, co może wskazywać na jego starzenie się.

Bieżnikowanie a wiek opon

Rozpatrując potencjalną oponę do bieżnikowania, firmy najczęściej biorą pod uwagę rodzaj zastosowania, w jakim opona brała udział. To, czy opona brała udział w zastosowaniach terenowych, czy w jeździe długodystansowej, może być głównym czynnikiem decydującym o jej potencjale do bieżnikowania. W różnych zastosowaniach obowiązują średnie branżowe wartości dopuszczalnego wieku opon. Floty intensywnie użytkujące opony zwykle nie przejmują się wiekiem opon, podczas gdy floty długodystansowe ograniczają wiek opon do około 7 lat. Floty przeznaczone do intensywnej eksploatacji nie przejmują się również ilością napraw w oponie, natomiast floty dalekobieżne dopuszczają średnio 3 naprawy. Opony, które zostały poddane znacznemu obciążeniu, czy to z powodu trudnych warunków pracy, takich jak długotrwała jazda w terenie, czy też w wyniku ograniczonej konserwacji, mogą nie nadawać się do bieżnikowania, niezależnie od ich względnego wieku. Nie ma jednoznacznych wytycznych co do wieku opony, po osiągnięciu którego nie nadaje się ona już do bieżnikowania, ale uznaje się ją za starą, gdy upłynie sześć lat jej aktywnego użytkowania. Firma zajmująca się bieżnikowaniem opon przeprowadza dogłębną kontrolę, aby określić jej aktualny stan. Kontrola ta obejmuje analizę wszystkich potencjalnych punktów awarii opony i sprawdzenie, czy jej struktura jest wystarczająco mocna, aby można było dokończyć bieżnikowanie.